Over ons

Al meer dan 30 jaar biedt kinderdagverblijf De Stampertjes knusse en kleinschalige kinderdagopvang met een huiselijke sfeer. De kinderen worden bij ons met enthousiasme, aandacht en creativiteit begeleid door een vast team van pedagogische medewerk(st)ers met veel beroeps- en levenservaring. De twee eigenaren werken ook op de groep en kunnen zo goed de kwaliteit van de zorg voor alle kinderen bewaken. De Stampertjes is een zelfstandig kinderdagverblijf, alle nodige beslissingen nemen wij op basis van onze eigen inzichten in samenwerking met de ouders.

Wat wij belangrijk vinden

Naast een zo gezond mogelijke (biologische) voeding en een duidelijk slaapbeleid ligt de nadruk bij De Stampertjes op het ontwikkelen van de sociale en emotionele vaardigheden van de kinderen. De 'rust en regelmaat' die door onze duidelijkheid en continuïteit wordt gecreëerd zorgt ervoor dat de kinderen op een ontspannen en veilige manier met hun vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen, veel plezier met elkaar beleven maar ook onplezierige dingen ('ik had de auto eerst!') leren oplossen.

 

Daarnaast bieden wij veel ruimte om de motorische, creatieve en cognitieve vaardigheden van de kinderen te helpen ontwikkelen. Hierbij laten wij ons ook leiden en inspireren door de kinderen zelf en stemmen wij onze activiteiten hierop af. Wij gaan zoveel mogelijk naar buiten (ook met de allerjongsten) waar de kinderen heerlijk kunnen rennen, fietsen, klimmen, naar beestjes kijken, hazelnoten verzamelen of gewoon lekker in de zandbak bezig kunnen zijn. Samen voor onze plantjes zorgen (en onze eigen appels plukken!) vinden wij ook een fijne manier van natuurbeleving.

Als het weer het toelaat eten wij het liefst buiten aan de picknick-tafel.

In de ochtendkring wordt veel voorgelezen en gezongen en kunnen de kinderen hun verhaal kwijt.

Er worden veel grapjes gemaakt, humor geeft een fijn gevoel van verbondenheid en stimuleert de kinderen op allerlei manieren.

Wij hebben een grote groepstafel en een atelier waar de kinderen lekker kunnen schilderen, puzzelen, plakken of kleien. Hierin worden ze zoveel mogelijk vrij gelaten (geen kleurplaatjes en dergelijke).

Wij leren kinderen om keuzes uit een bepaald aanbod te maken ('wil je liever schilderen of buiten spelen?') maar ook dat je je soms moet aanpassen aan de wensen van de meerderheid. Als je als enige wilt binnen spelen ga je dus gewoon mee naar de speeltuin.

 

Kortom, ons streven is om het kind centraal te stellen, zonder het groepsbelang uit het oog te verliezen.

 

Voor een uitgebreidere beschrijving van onze werkwijze kunt u het 'pedagogisch beleidsplan' downloaden.